Fun facts om normer

Innan jag kastar mig in i hemtentaskrivandet ville jag bara reflektera över Jean Hunt's nedanstående inlägg och dela med mig lite av det jag läser om i min kurs just nu.

Under franska revolutionen när proletärerna kämpade sig till medborgerliga rättigheter, män och kvinnor sida vid sida (som alla som läst Historia A bör veta) skrev de deklarationen om människans och franska medborgarens rättigheter. Trots att kvinnan lika aktivt störtat kungahuset och stormat parlament, diskuterat i upplysningstidens salonger och publicerat nationalistiska revolutionära tidningar, inkluderades hon inte till att vara varken medborgare eller människa, och rättigheterna i deklarationen gällde inte henne.

Två sekel senare då kvinnors rösträtt och medborgarskap var på tapeten lät vetenskapsmän (bland annat Darwin) likt rasbiologerna på 30-talet undersöka kvinnokroppen (i kontrast till manskroppen), för att på alla möjliga sätt bevisa kvinnans fysiska och psykiska underlägsenhet och använda detta som argument emot suffragetternas krav om lika rättigheter. Darwin själv använde bristen på kvinnligt åstadkommanden vetenskapligt och litteraturmässigt som "bevis" på att den kvinnliga hjärnan var underlägsen den manliga (utan att ta hänsyn till det faktum att kvinnor inte tidigare varken tillåtits lära sig läsa eller studera på universitet utöver enstaka, obetydliga kurser). Myten om att om kvinnan engagerade sig politiskt eller studerade skulle hennes äggstockar sluta fungera (som uppkom under antiken) var bara ett av alla dessa argument för att utestänga kvinnan ur den offentliga sektorn. Åh denna svekfulla kropp! Denna syndens näste! Genom hela historien har kvinnan faktiskt setts på mer som en fortplantningsmaskin, närmare djuren med sin konstiga, syndiga kropp, mer sexuell och fysisk, än människan. Under en kvinnokonferens i Peking 1995 med representanter från alla världens länder diskuterade man fortfarande om kvinnor verkligen fullt skulle inkluderas under de mänskliga rättigheterna.

Om vi tar en titt på hur språket vi talar är uppbyggt kan vi tydligt se att t ex engelskans ord "man" och "människa" är av samma betydelse. I franskan är betydelsen för "människorna" och "männen" densamma. Ett lästips om man vill se hur absurt maskuliniserat vårt svenska språk är är Gerd Brantenbergs bok Egalias Döttrar, en bok skriven 1977 under första vågen där Brantenberg vänder på alla maskulina ord och värderingar till feminina, och tvärt om. Mycket intressant bok!

Ett annat intressant exempel är hur läkemedel fram tills på åttiotalet enbart hade testats på män MEN SÅLDES TILL BÅDE TILL MÄN OCH KVINNOR, DUUUUH! Symptom för hjärtinfarkt för kvinnor och män är ofta annorlunda, något man först de senaste decenniet tagit hänsyn till, då man tidigare enbart utgått ifrån manliga symptom även på kvinnor (och förlorat många kvinnors liv på kuppen). Alltid denna utgångspunkt i mannens kropp, den riktiga normala kroppen! 30 % av alla kvinnor i Sverige får i sig på ett eller annat sätt hormoner med syfte att göra henne ofruktbar. Det är, som jag tidigare nämnt här på bloggen, väldigt intressant hur kvinnan är den som får förändra sin kropp när it takes two to tango, om ni förstår vad jag menar.

Idén om att kvinnan var en missbildad man, fysiskt sett, med invärtes testiklar är fortfarande någonting som präglar vår kultur. Vad jag vill komma till är att jag är extremt irriterad på rangordningen i vårt samhälle. Ett samhälle som barn lär sig i skolan är uppbyggt av män, vilka kvinnor kämpat sida vid sida av men STÄNDIGT exkluderats ur historieskrivningen, och lärt sig finna sig i det. Jag blir irriterad när jag sitter på offentlig toa och det inte finns någon papperskorg bredvid för att snubben som planerade rummet INTE TOG HÄNSYN TILL 50% AV BEFOLKNINGEN SOM BLÖDER TVÅ DECILITER I MÅNADEN I SMÅ OBEKVÄMA BOMULLSTUSSAR. Jag blir arg när folk snackar om damfotboll SOM OM DET INTE VAR SAMMA SPORT. Jag blir arg när det enda alternativet jag och min pojkvän har till att knulla utan kondom är att jag sätter in en spiral FÖR ATT JAG SKA SLIPPA BLI DEPRIMERAD PGA HORMONERNA, FÖR DET FINNS INGENTING SOM HAN KAN TA ÄN FÖR DEN HÄR KULTUREN ÄNDRAR INTE PÅ HUR MÄN ÄR UPPBYGGDA. Jag blir väldigt arg när läser min kurslitteratur och får på papper se hur fittigt mina urmödrar haft det i sina dar, men ännu argare när jag upptäcker att jag lever i ett samhälle som bara är anpassat efter det "första" könet [ref. till titeln på den feministiska bibeln]. Ett samhälle byggt snarare FÖR än AV män.

Men kunskap är makt mina damer, så jag läser vidare trots raseri.
Ni ska veta att trots samborelation och krukväxter i fönstret är jag
FORTFARANDE FÖRBANNAD. Bara lite mindre frekvent här.

God Jul

/ Queen Bee

Kommentarer
Postat av: Sapfo

Word!

2010-12-17 @ 18:58:02
Postat av: Mary Jane

Mamma mia, den där kunskapen är guld värd för att något ska hända. Jag visste ingenting av det du nämnde i din text. Och det gör nog inte många andra heller som inte läser någon slags genuskurs. Skam!

Åh jag blev upplyft av din text ändå.

2010-12-17 @ 22:53:55
Postat av: Anonym

vad läser du?

2010-12-18 @ 01:52:08
Postat av: E. Bennet

Gud vad jag behövde detta inlägget, jag känner inspirationen komma flygandes. TACK vår alldeles egna bloggmamma.

2010-12-18 @ 18:14:21
Postat av: Artemis

oerhört bra skrivet. oerhört inspirerande.

2010-12-19 @ 14:44:58
Postat av: QB

TACK. jag pluggar genushistoria på GU, distans. AND THERE'S PLENTY MORE FROM WHERE THAT CAME FROM

2010-12-19 @ 17:23:21

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback