människobeteende eller mansbeteende?

Nu ska jag vara otroligt fördomsfull, men eftersom jag aldrig har hört en kvinna göra på detta sätt så får jag väl lov att kalla det ett typiskt mansbeteende. Då jag inte riktigt kan vara säker så frågar jag; Håller vi också på såhär?

Jag fick, för några veckor sen, höra om ett gäng killar som hade diskuterat framtidsplaner. De var eniga om att åka ut och resa var det mest intressanta valet, men då kom frågan "hur ska ni göra med era flickvänner?". En av dem var redan övertygad om att han skulle göra slut då han lämnar landet. Det har inte varit ett långvarigt förhållande och det verkar mest som att romansen består av hans kärlek till alla materiella ting som hon kan erbjuda honom. Det är helt enkelt en bekvämlighet som han gärna behåller tills dess att han reser. Förståeligt, verkligen.

Det som förvånar mig är att nästa kille säger precis samma sak. "Nu har jag och min tjej varit tillsammans i snart två år, så det är väl typ dags nu" VA? Någon som man trodde var lycklig vet redan, flera månader innan, att han ska avbryta det för att det blir enklare då. På så sätt slipper han ha en börda när han ska leva livet och allt ska vara så lätt. De vill alltså inte vara själva här hemma, men så fort de vill upptäcka världen så ska tjejen inte vara med i bilden längre, uppenbarligen. Hur kan man med att vara så självisk?

Jag kan självklart förstå att man inte längre vill vara tillsammans med sin flick-/pojkvän. Det jag däremot inte förstår är att man sitter och pratar med andra om att man ska göra slut om ett halvår. Vad fan är det för jävla sätt? "Dra av plåstret lite långsammare, TACK! jag kände inte riktigt smärtan i varje hårstrå när du är så finkänslig." Man kan inte ha kakan och äta den också. Det har kanske de här killarna fått för sig, men jag är så otroligt sugen på att skriva långa brev till deras flickvänner om vilka svin de är och jag brukar inte lägga mig i andras problem. Dock lär inte dem tjejerna blir lyckligare av det, tyvärr.

/ Dear Prudence




Kommentarer
Postat av: Anonym

Do it.

2010-03-08 @ 15:10:26
Postat av: Sapfo

Grr...

2010-03-08 @ 15:33:59
Postat av: Sapfo

Var för övrigt med om ett liknande samtal för inte längesedan. Killkompisens flickvän sedan tre år tillbaka hade precis kommit hem från Thailand och var helt frälst, ville flytta dit och plugga i något år. "Men seriöst, då gör vi ju slut om det ska hända". Jag är en hopplös romantiker, I know! Men det här är killen som bedyrar sin kärlek till henne, säger att ett liv utan henne är helt otänkbart. Och så vill han göra slut för att hon vill åka utomlands ett år? What the FUCK?!

2010-03-14 @ 22:49:06

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback