You walk the line

Min polare ligger och slumrar hos sin kille och säger att hon vill sova lite till, rullar över på mage och blundar. Plötsligt vaknar hon av att han lägger sig på henne och att hans hårda kuk tränger in i henne. Jag vet inte riktigt vad jag tycker är mest irriterande med det här scenariot. Faktumet att killen uppenbarligen tänder på en medvetslöstjej som "bara ligger där" eller att han tar sig friheten att när helst han vill stoppa in sin kuk i henne. Att han, med det intima förtroendet som finns mellan två personer i en monogam relation, helt respektlöst utan vidare bara bryter mot det. Förr i tiden kom det med den äktenskapliga plikten att ställa upp i vått och torrt för sin make. Fragment av detta finns skrämmande nog kvar i vår samtid, och många mäns inställning till kvinnor och våran sexualitet. Med uppfattningen om att hon alltid ska vilja eller att hon alltid ska ställa upp. Jag mår fysiskt dåligt. Det sjuka är att det är inte sällan man hör om så många andra som varit med om samma sak. Vänner och bekanta som vaknat mitt i en sexakt som de inte medgivit vid sitt medvetande. Hur definierar man det? Vart går gränsen för en våldtäkt? "Han är en snäll kille, han menade säkert ingenting". Män som "inte kan styra sin sexualitet". Jag säger män som inte tar ansvar för sin sexualitet, och ett samhälle och en kultur som absolut inte gör någonting åt det heller och låter det fortgå utan konsekvenser!

Min polare ringer mig dagen efter och drar sig för att berätta. Sedan kommer det upp och hon berättar hur chockad hon blev, och kunde inte i sitt huvud komma på något sätt att dra sig ur situationen, så hon lät det va, och sa ingenting efteråt. Om två personer har en överenskommelse om att det är lugnt, det är cool att väcka någon med någon form av sex, då är det en annan sak. Men finns det inget tydligt uttalat två personer emellan så är det här beteendet inte okej! Det är på gränsen till våldtäkt och så ska det fan inte vara, oavsett om det är i en relation eller med ett one night stand. I samband med att Julian Assange blev häktad i sin frånvaro för sina två våldtäkter på one night stands medan de sov kom en hel del män, framför allt i storbrittanien, ut med vidriga inställningar till kvinnor och sex. "Har man sagt ja en gång så räcker biljetten hela natten", "som jag och min fru har det så är det enligt den äktenskapliga plikten obligatioriskt att ställa upp lite då och då". Enligt min åsikt borde de här männen kastreras alternativt stigmatiseras.


Om man gör som min polare att man inte markerar att det här beteendet inte är okej så kommer mäns inställning och [dis]respekt för kvinnors kroppar aldrig att förändras. Om man inte säger till att NEJ du får inte köra uppfingrarna i mig medan jag sover för att du är kåt. NEJ du får inte sätta på mig bara för att jag särar på mina ben i sömnen. NEJ jag vill inte vakna av att du står/ligger och runkar över/bredvid mig för det är fucking pervers och äckligt och om du gör det igen så polisanmäler jag dig / dumpar dig. OM DU INTE SÄGER TILL SÅ BETYDER DET UPPENBARLIGEN (och enligt jurister) ATT DU VILL OCH DÅ FÖRÄNDRAS ALDRIG DET HÄR ÄCKLIGA SAMHÄLLET. Så vänner, säg till, och berätta om det. Annars slutar det aldrig.

Kommentarer
Postat av: Sapfo

Jag vill gärna att vi tjejer (och även killar) börjar respektera och lära oss om vår egna sexualitet. Och då menar jag inte den sexualitet som existrerar i allmänhet, utan vår individuella sexualitet. Den lusta som finns (eller kanske inte?) och vad den vill göra. Om vi inte vågar säga nej när vi känner oss obekväma gör vi oss inte bara en otjänst, vi respekterar inte den sexualitet vi har utvecklat. Det finns många brudar som gillar att bli väckta på det sättet, jag tror även att hon vid något tillfälle kan tycka det var lite mysigt att vakna upp och i morgonkåtheten pöka järnet med sin karl. Men när vi känner att det inte är bra, säg nej. Tacka nej. "Älskling, jag älskar dig och jag älskar din kuk, men just nu vill jag bara vara. Vi kan leka en annan gång, bara håll om mig nu".



En sexualitet är främst av allt en individs rättighet, inte en generell åsiktsyttring.

2011-08-15 @ 11:11:47
Postat av: tjej

mår illa minst en gång om dagen för jag tänker på alla vålstäkter och sexuellatrakasserier jag och mina tjejvänner har genomlidit. Dags att säga ifrån, på riktigt..

2011-08-16 @ 08:46:50
Postat av: Sapfo

Hur säger vi ifrån på ett bra sätt? Jag menar, det finns väl ingen som vill bli våldtagen (jag räknar bort fantasier, för de är ju inte på riktigt). Vi pratar om det ganska ofta uppfattar jag det som. Tycker att det är vidrigt och vill att åsikterna ska upphöra, men i grävandet märker vi att uppfattningarna om våldtäkt går isär. Som Queen Bee skriver är det lite spretigt mellan män och kvinnor, kulturer, och länder hur det där fungerar hos dem.

2011-08-16 @ 09:25:05

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback