Brudjävel

Jag är hemkommen från att ha spenderat dagen med att trösta ännu en bror vars förhållande gått i kras, något förhållanden tenderar att göra. Han har hoppat av ett sjunkande skepp precis i tid och lämnar nu bakom sig ett år av dramatiska upp- och nedgångar, en ständigt otillfredsställd fruktansvärt otrygg flickvän och ett förhållande där han själv inte varit med och deltagit i att sätta spelregler (identiskt med min andra brors gamla förhållande som tog slut tidigare i höstas). Och jag känner igenom mig så jävla mycket, för jag har ju varit exakt den flickvännen i tidigare förhållanden, liksom så många av mina vänner har. Den ständiga besvikelsen och partnerns oförmåga att leva upp till alla de där förväntningarna man har på denna människa och ens egna oförmåga att leva i nuet och faktiskt uppskatta det man har - här och nu. Vad är det som gör att man förvandlas till världens mest krävande partner, som blir förbannad om han/hon/hen inte kommer hem i tid eller inte hör av sig tillräckligt? Som gör en scen över att disken inte är diskad eller över att han/hon/hen inte säger jag älskar dig med tillräckligt mycket intensitet i rösten? 

Och vad är det som gör att vi brudar oftast stannar kvar längst i ett förhållande, hur olyckliga vi än är? Antidepressiva, slagsmål, ändlösa nätter av oavbrutet krig, oändligt mycket runnen mascara. Och ändå är vi så jääävla envisa med att vi inte ska ge upp. Inte kärleken inte. Vi kastar oss in med huvudet före, går in helt och hållet i relationen och att vi faktiskt är en egen person med ett eget liv och ett välbefinnande oberoende av en annan person - egentligen - går oss förbi efter tre månader in i förhållandet. Överenskommelsen blir en daglig kamp om att hålla skenet uppe och försöka minnas den där gnistan som någon gång för längesen fanns emellan oss. Sen när den där andra halvan väljer att ta sitt pick och pack och dra och sviker tvåsamhetens (inte alltid så) mysiga konstellation (och vi som satsat ALLA våra pengar på just den där hästen) - då är undergången ett faktum. Då ligger vi där och krälar i kallsvettiga lakan. Hur kunde vi inte se det där komma?

När skall man dra i nödbromsen egentligen? Finns det någon matematisk formel där (tid x känsla)omständigheter avgör när bäst-före-datumet på tvåsamheten gått ut? När kan man säga att jag gjorde faktiskt mitt bästa och gå vidare? Om det bara är en tillfällig svacka, hur länge kan en sådan få pågå? Sen kan man ju alltid vända på det hela. Mina bröders största problem i sina relationer har väl varit att de inte kommunicerat tillräckligt för att få det hela även på deras villkor. Det hela är en jävla balansgång egentligen. Och som brudjävel är man egentligen väldigt modig. Dum men modig, som kastar sig in i en känsla fullständigt. Att ge sig så till en annan människa är ganska vackert ändå. Tills det blir fult. Som fan.

Jag har tyvärr ingen slutsats med en grym knorr som får dig att tappa andan. Ur ett genusperspektiv kan vi skylla på uppfostrans alla sagor som byggt upp våra flickhjärtans förväntningar på kärleken. Ett kulturellt problem, om en dröm vi försöker upprätthålla men som av olika anledningar (ojämställdhet, lågkonjunktur, minusgrader, penga-hets, lyckoideal) majoriteten av försöken blir ett korthus som blåser omkull. Kanske handlar det om att sätta gemensamma regler. Kanske handlar det om att ha perspektiv. Vad vet jag egentligen? Jag är ingen jävla expert.


er allas

Queen Bee

Kommentarer
Postat av: Sapfo

Fan vad svårt det var i mitt förra förhållande, för det var precis så: oftast underbart trevligt och mysigt, men återkommande besvikelser. Och varför i HELVETE stack jag inte när jag för säkert den tusende gången grät och grät över hans sårande ord?! Jag vet i alla fall att JAG gjorde mitt bästa efter den lilla kunskapen jag hade. Och han gjorde nog sitt bästa när han dumpade mig. Han visste fan inte bättre.

2011-01-27 @ 17:36:40
Postat av: mary phelps jacob

mitt i prick.

2011-01-28 @ 15:14:39

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback