Efterlyser konstruktiv feminism

Ikväll var jag på teater om mansrollen. En ironisering av de kränkta vita männen, papparollen, det manliga matfenomenet samt obehagligt berörande ämnen om att bryta könsrollsmark. Efteråt en intervju med Maria "Bitterfittan" Sveland om den framväxande antifeminismen och medias uppmuntrande roll i det hela. Mycket givande föreställning och intressant eftersnack, men vad gör väl det. I lokalen satt Göteborgs trogna feministkår och lyssnade på resonemang som vi hört så många gånger om. Som vi läst och diskutera och nickat instämmande till förut. Vilken nytta kommer med att predika för kören? Hur förändrar det samhället på något sätt och vis, mer än att ge några av oss inspiration och igenkännelse i vår redan pågående feministiska kamp? Vart finns den konstruktiva feminismen, som är mer än debattartiklar och provocerande teaterpjäser? Jag vill veta hur vi på gräsrotsnivå kan förändra. Jag vill veta vad jag kan göra för skillnad och hur jag skall tackla mina dagliga möten med könsrollsspökena. Jag är less på föreläsningar med fakta som alla åhörare uppenbarligen redan har. Ge mig nånting konstruktivt för fan.

Kommentarer

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback