Femmes of power


Efter ett lagom pretentiöst första inlägg slår jag till igen. Ifrån min säng den här gången, iklädd turkos bäddjacka från sent 50-tal. Jag funderar på Femme ikväll. Jag funderar ofta på Femme, eftersom det är den enda "definitionen" jag känner mig helt och hållet kär i. Men låt oss först på ett pedagogiskt sätt ta det hela från början: Butch och Femme är de klassiska flatrollerna, spelandes på stereotypa manliga respektive kvinnliga beteendemönster och attribut. Men sen queerteoretikerna erövrade spelplanen har de gått från att ses som bakåtsträvande, pålagda könsroller till identiteter att leka med. Göra till sina egna och kasta om alldeles.

Mitt första möte med Femmebegreppet var för ett år sen, när jag var uppe i huvudstaden för att närvara vid mitt livs första Pridefestival. Genom en vän fick jag höra om Femme-maffian. En grupp queers som identifierade sig med detta ord, detta löfte om något annat än sneakers, undercut och snus. Missförstå mig rätt, I love my girls butch, men det finns inget som går upp mot att visa upp sin nya svepande klänning eller offentligt applicera riktigt rött läppstift. Och innan jag insåg att det fanns andra som kände samma kände jag mig förstås ensammast i världen. Jag hade både klippt av mig håret och piercat septum (nosring) innan jag började inse att jag försökte vara någon helt annan. En "riktig" flata. För det handlar ju så mycket om vilka signaler en sänder ut, precis som med alla subkulturer. Poppare går igång på kajal, såpbubblor och adidas. Brats smälter för pärlörhängen, dyra märken och backslick.

Men hur känner en då igen en flata, eller rättare sagt, hur känner de igen varandra? Några klassiska kännetecken är frisyren, (kort, asymmetriskt, snaggat, undercut mm.) tendensen att klä sig som skatepojkar i 13-årsåldern samt strategiska piercings/tatueringar. Piercad septum, underläpp, ögonbryn är alla tecken som sätter igång min gaydar. Men, nu var det ju så att jag inte alls kände suget efter att se ut som tidigare nämnda stereotypa lesbian. Jag ville ju ha klänning OCH hångla upp den sötaste tjejen på klubben. Hur skulle denna ekvation någonsin kunna gå ihop? Hur skulle jag kunna förmedla mina preferenser till resten av den chockerande likriktade queerbubblan? Lösningen kom med tidigare nämnda femmemaffia. Inte Stockholms maffia dock, utan Berlins. Jag gick med i den i mars, under mina sista månader i staden och hittade därigenom både en fin lover och vänner för livet. För att inte tala om fantastiska insikter kring min egen identitet. Att möta andra som jag, med samma erfarenheter kring osynliggörandet som de flesta femme-identifierade queers tampas med dagligen, var det mest utvecklande jag gjort på länge. Jag fick höra historier om hur människor inte blivit insläppta på barer för att de "inte sett tillräckligt gay ut". Tom. berättelser om fysiskt våld för att någon känt sig provocerad av deras normbrott. Absurt, ja, men sant. Och detta är en av många anledningar till varför Femme Mafia-rörelsen (som startades i Atlanta och sedan har spritt sig över hela världen) verkligen behövs. Ifall någon vill gå in djupare på vad det innebär att vara Femme så rekommenderar jag skarpt Ulrika Dahl och Del Lagrace Volcanos inspirerande bok Femmes of Power (på bilden). Den finns bla. på stadsbiblioteket i Gbg och i min bokhylla. Och om någon känner sig sugen att på sikt starta en sådan maffia i Göteborg med mig så får ni gärna höra av er. Det behövs.

Hoppas nu att ni överlevde denna lektion i the daily life of a glamour dyke. Kanske ni tom. tog med er något vettigt härifrån? Jag kan bara hoppas. Oavsett så förblir jag er tillgivna,

Mrs Dalloway

Kommentarer
Postat av: Sapfo

Det här är så intressant eftersom vi ofta sitter och diskuterar det här med normer när vi ses. Smink är nummer ett på listan över dilemman; vem är det man egentligen fejkar sig vacker för? Och här har hela queersamhället vänt på begreppet, gjort en reclaim-the-city-kampanj och provocerar ytterligare i och med att de inte passar in i den redan normbrytande normen. Jag blir lika förvirrad som jag är fascinerad över detta.

2010-08-11 @ 09:04:59
Postat av: mrs d

men precis! antinormer är ett tema jag tänker ta upp i ett kommande inlägg, så himla intressant hur människor till varje pris vill dela in sig i grupper genom stil och attribut. "lika rättigheter, lika värde men jag tänker inte ens överväga att ligga med dig om du inte uppfyller de här kraven..." gbg:s flatkrets ger mig huvudvärk, men, gör mig lyckligtvis också ganska stridslysten och mån om att förändra!

2010-08-12 @ 19:06:07
Postat av: Miss M

Jag är så sjukt på att starta en maffia i Götet! Är så trött på att alltid bli tagen för en "wanna-bi". Är så less på tjejer som ser ner på en som fag-hag när man går på gayklubb och killar som inte tror en när man säger att "nej tack jag tänder bara på brudar" när dom raggar. Hur många är vi som vägrar skicka klänningen till Stadsmissionen för att kunna få fler ragg? Som du säger svårt att hitta andra femmes i bruset, Även min gaydar är kalibrerad efter normen dumt nog.

2010-08-21 @ 11:42:34

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback