In i dimman och bort med (o)likheterna

In i dimman och bort med (o)likheterna.
Mitt uppe i tentaångest. Det är typiskt att inspirationen ska komma då. När tiden inte
finns. Nåja, något har bubblat inom mig så länge nu. Som gör mig så arg. Så håll i er.
Vi lever i 2000-talet. Mitt uppe i en hätsk jämställdhetsdebatt som snart kommer vända
ut och in på sig själv genom alla uttröttade argument som ska få alla att förstå hur
mycket en vinner på att leva jämställt. Visst, fine. Det låter mysigt. Jag är absolut för
jämställdhet även om jag tycker att begreppet är en aning problematiskt.
Jag vill tillföra ytterligare en aspekt till denna diskussion.
DET FINNS INGENTING SOM HETER OLIKHETER MELLAN KÖN. PUNKT.
Det har försökts att drivas vetenskap på att män och kvinnor är olika, både i sina
egenskaper och biologiskt. Jag kan sträcka mig till att acceptera att det finns vissa
biologiska skillnader, även om dessa enligt mig är oerhört små och dessutom varierar
kraftigt från person till person. Denna så kallade ”vetenskap” har om och om igen
motbevisats och blivit kraftigt kritiserad. Det är ett av de mest utforskade områdena
inom forskningen, att hitta olikheter mellan könen. Det har helt klart misslyckats
eftersom man inte hittat några. När man hävdar att: NU, nu har vi hittat en olikhet, då
visar det sig att den olikheten/skillnaden är så liten att den inte kan kallas olikhet/
skillnad.
Trots detta finns det en utbredd uppfattning om att kvinnor och män är olika.
Man bygger förhållanden på att man ska komplettera varandra med hans manliga
egenskaper och hennes kvinnliga. Känns denna uppfattning igen? Då kan jag bara
upplysa om att det är fel. För ni är lika. Det handlar om hur vi uppfostrade, om
stereotypa könsroller, om samhället. Det är väldigt praktiskt att hävda att män och
kvinnor är olika bara så ni vet. Människor tjänar JÄVLIGT mycket pengar på hävda
olikheter. Det är dock bara en av anledningarna.
Så alla ni som letar efter er kompletterande manliga andra hälft. Ni kan sluta nu. För
det finns ingen. Bara människor med olika saker mellan benen. Eller lika saker mellan
benen. Eller allt möjligt. Vad fan vet jag?
/Mr Butler

Mitt uppe i tentaångest. Det är typiskt att inspirationen ska komma då. När tiden inte finns. Nåja, något har bubblat inom mig så länge nu. Som gör mig så arg. Så håll i er. Vi lever på 2000-talet. Mitt uppe i en hätsk jämställdhetsdebatt som snart kommer vända ut och in på sig själv genom alla uttröttade argument som ska få alla att förstå hur mycket en vinner på att leva jämställt. Visst, fine. Det låter mysigt. Jag är absolut för jämställdhet även om jag tycker att begreppet är en aning problematiskt. Jag vill tillföra ytterligare en aspekt till denna diskussion.

 

DET FINNS INGENTING SOM HETER OLIKHETER MELLAN KÖN. PUNKT.

 

Det har försökts att drivas vetenskap på att män och kvinnor är olika, både i sina egenskaper och biologiskt. Jag kan sträcka mig till att acceptera att det finns vissa biologiska skillnader, även om dessa enligt mig är oerhört små och dessutom varierar kraftigt från person till person. Denna så kallade ”vetenskap” har om och om igen motbevisats och blivit kraftigt kritiserad. Det är ett av de mest utforskade områdena inom forskningen, att hitta olikheter mellan könen. Det har helt klart misslyckats eftersom man inte hittat några. När man hävdar att: NU, nu har vi hittat en olikhet, då visar det sig att den olikheten/skillnaden är så liten att den inte kan kallas olikhet/skillnad.

 

Trots detta finns det en utbredd uppfattning om att kvinnor och män är olika. Man bygger förhållanden på att man ska komplettera varandra med hans manliga egenskaper och hennes kvinnliga. Känns denna uppfattning igen? Då kan jag bara upplysa om att det är fel. För ni är lika. Det handlar om hur vi uppfostrade, om stereotypa könsroller, om samhället. Det är väldigt praktiskt att hävda att män och kvinnor är olika bara så ni vet. Människor tjänar JÄVLIGT mycket pengar på hävda olikheter. Det är dock bara en av anledningarna.

 

Så alla ni som letar efter er kompletterande manliga andra hälft. Ni kan sluta nu. För det finns ingen. Bara människor med olika saker mellan benen. Eller lika saker mellan benen. Eller allt möjligt. Vad fan vet jag?

 

/Mr Butler

 

 


Kommentarer

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback