You know what really grinds my gears?

Häromdagen loggade jag in på en välkänd internetcommunity och kikade på dom senaste uppdateringarna. Jag läser bekantas notiser där de beskriver sin dag, vad de har ätit och hur dom mår. Livsviktig information med andra ord. Fastnar på en längre text som handlar om kvinnors lösaktighet och männens glorifiering inom matematik och sex. På nätet får man såklart vara beredd på att se och läsa det mesta, men detta var alldeles särskilt stört.


"It’s unfair that if a guy fucks a different girl every week, he’s a legend, but if a girl fucks just two guys in a year, she’s a slut." WELL... If a key opens lots of locks, then it’s a master key. But if a lock is opened by lots of keys, then it’s a shitty lock. ITS ALL ABOUT LOGIC.


Jag brukar kunna skratta åt det mesta, kan ta ett bra skämt liksom. Men min instinktiva reaktion på detta var enorm irritation. Jag skulle kunna plocka isär citatet och bit för bit beskriva varför det är så otroligt puckat men jag nöjer mig med en liten analys på min egen reaktion. Den mest uppenbara irritationsfaktorn lär ju vara att allt dryper av manschauvinism, även om det är något så oskyldigt som en statusuppdatering på en supercommunity.
En del tjejer drar grova och sexistiska skämt med negativ betoning och låtsas som att dom gillar det för att få uppskattning av det motsatta könet. Man förändras ju ofta beroende på umgänge och kvinnor runt män är inget undantag som vi vet. Att dra till med något som dessutom nedvärderar dig själv och hela ditt kön är ju en ultimat kombination. Då har man avklarat halva jobbet åt killgänget i utbyte mot något av en hädelse och förhoppningsvis fått betyget skön brud. Märk väl att detta inte nödvändigtvis behöver gälla tjejen vars uppdatering jag nu eldar upp mig över, eller ens särskilt många. Men jag har sett det och säkerligen själv deltagit ett par gånger.

Jag har personligen till viss del köpt den där skeva bilden av att kvinnan ska ha mycket sexuell erfarenhet men ändå ett lågt antal erövringar bakom sig. Detta är svår kvantfysik och det skulle aldrig kunna uppnås utan massiv sexvägran. Men någon gång under mina nitton år har denna föreställning rotat sig i ryggraden. Har givetvis aldrig trott på det fullt ut, men en tanke längst bak i huvudet är fortfarande en jävla tanke. Och uppenbarligen är jag inte den enda som tänker den tanken ibland.
Jag har känt ett visst obehag efter nästan alla utav de få gångerna jag har fått ligga sen jag blev singel. Det är så otroligt idiotiskt och jag försöker (nu när jag är medveten om denna dåliga vana) att anstränga mig mer för att med säkerhet kunna lämna nästa ligg utan grubbel. Med tanke på hur dött mitt sexliv är för tillfället verkar det som att jag inte behöver oroa mig för tentamen inom detta självförverkligande särskilt snart. Men min sexuella frustration kan vi gå in på närmare i ett annat inlägg.
Poängen är att jag för det mesta ser mig själv som en stolt, stark kvinna som aldrig skulle tillåta sig själv att hamna ur balans över något så trivialt. Som ofta påminner både sig själv och sin omgivning om hur viktiga kvinnor och feminism är av hundra olika anledningar. Att vi ska kunna ta för oss på samma sätt som män utan att be om ursäkt.
Trots detta kan efterblivna föreställningar om att man borde korsa benen fortfarande påverka mig. Och även om det är väldigt lite ångest jag känner så finns den ju där av en anledning?

Med andra ord finns det blandade men inte särskilt varierande orsaker till varför jag blir upprörd över en skitsak på internet. Utöver ovanstående har vi det faktum att jag som sagt har vuxit upp runt stark feminism. Uppsatser inom historia och dylikt under min skoltid handlade ofta om första vågen och kvinnokampen i allmänhet, till mina fellow classmates förtret. Så jävla oskönt av mig liksom. Även om citatet ovan bara är en kul ordspya som någon kläckt på exempelvis fyllan står det trots allt för en mentalitet och en uppfattning som tyvärr finns kvar.

Det finns betydligt värre exempel som borde vara drivkraften bakom ett whino-inlägg som detta. Antar att det är småsakerna som verkligen visar hur nedvärderingen av kvinnor smyger sig in överallt och lägger sig som en vidrig hinna över det mesta.

Mia Wallace


Kommentarer
Postat av: Jeanne d'Arc

du träffar så jävla rätt med "att vara en skön brud"-bekräftelsen. vi letar bekräftelse och erkännande av män på alla plan, inte förän vi slutat med det avförskaffas deras makt att faktiskt erkänna oss. jag är så jävla less på alla himlande ögon så fort man tar upp feminism. jag hoppas att du tittade på guldbagge-galan, de tog upp sjukt mycket om sexism i filmbranchen. lookie lookie. välskrivet dessutom

2010-02-01 @ 22:24:00
Postat av: Clegg

YHBT

2010-02-03 @ 02:05:51
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Postat av: mia wallace

clegg: i <3 trolling.

2010-02-03 @ 17:32:36

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback