Fi! bränner 100 000 kronor för att poängtera löneklyftan


Kommentarer
Postat av: Jean

Tyckte jag mig höra någon säga "Det här är patetiskt"? Hur kan det vara det? Jag är höger i min politiska ideologi men tycker att det här var en briljant manifestation.

2010-07-06 @ 21:43:24
Postat av: Mary Jane

Jag tycker att det är fruktansvärt. Tänk vad man skulle göra med de pengarna för kvinnor, på ett positivt sätt. Det hade varit betydligt vackrare om de höll upp säcken och sa "detta är vad män tjänar mer än kvinnor, därför ska vi nu en gång för alla ge tillbaka till kvinnor" och typ sjänka det till någon kvinnohjälpsorganisation. Att bränna ger negativ uppmärksamhet och det behöver verkligen inte F!.

2010-07-07 @ 09:41:40
Postat av: JD

att bränna pengarna symboliserar politikernas passivitet när det kommer till de här frågorna, för att folk ska reagera på att det är så mycket pengar det handlar om I MINUTEN liksom. och att vi reagerar på det här men inte på att vi har 19% sämre lön än män och förlorar miljarder på det varje år pga de patriarkala strukturerna vilket folk tycker är fel men INGEN gör någon. det krävs något radikalt för att folk ska lyssna. visst är det ett pr-trick, men det är för en god sak. istället för att dela ut pins typ, så lägger de dom pengarna på att elda i röven på makthavarna. jag blev oockså arg först, men lyssna på vad hon säger

2010-07-07 @ 12:56:26
Postat av: Jean

Pengarna skänktes väl av två män också va?

2010-07-07 @ 16:41:49
Postat av: Mary Jane

Jag vet precis vad symboliken är och jag hör exakt vad hon säger men jag tycker fortfarande det är fel väg att gå eftersom det skapar otroligt mycket negativitet. ANVÄND pengarna till något vettigt istället och make a point tycker jag.

2010-07-07 @ 22:08:28
Postat av: Veronica Svärd

Mary Jane, är det mer rätt väg att gå att riksdagspartierna bränner nära 300 mijloner kronor i valrörelsen på PR?

Varför ska två killars privata pengar gå till välgörenhet, när skattepengarna går till PR?

Och varför ska kvinnor fortsätta att göras beroende av välgörenhet när vi kan lyfta frågan på detta effektiva sätt för att skapa förändring i grunden? 70 miljarder förlorar kvinnor varje år. Utslaget på de 30 år som nuvarande riksdagspartier inte gjort ett skit så har kvinnor förlorat 2 biljoner kronor jämfört med män. Det har gjort att massvis av kvinnor inte kan leva på sin lön och trillar utanför samhällets skyddsnät.



Att elda upp 100 000 kr för att få maximal exponering och få en eldig debatt kring detta var det enda vettiga vi kunde göra i denna situation med denna förhållandevis lilla summa i sammanhanget.

Postat av: JD

Stämmer in med föregående talare, som fan.

2010-07-23 @ 10:53:19

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback