Tallriksmodellen

Jag sitter vid mitt köksbord framför en vällagad,
perfekt tallriksmodell av en måltid. Protein,
kolhydrater och fibrer. Idag har jag dammsugit
mitt boende ända in i detalj. Jag har dammat,
tvättat, diskat, gjort listor, rensat högar med
papper, betalat räkningar, tvättat och balsamerat
håret, gjort matlåda och valt ut kläder till helgens
utgång.

När jag har gjort det här, renat och rensat, känner
jag mig ren inuti. Det känns som en nystart. Det
känns som att jag vet exakt vart jag har alla mina
tillhörigheter, som att somna i en nybäddad säng.
Mina filmer, böcker och tidningar är staplade i högar
i min kaotiska prydlighet. Allt är på plats. Jag är ren.

Jag sitter, med en känsla av fullständigt välbefinnande,
ren, vid mitt köksbord framför en vällagad, perfekt
tallriksmodell av en måltid. Protein, kolhydrater och
fibrer. Framför mig har jag en god bok. Jag delar
kycklingen, potatisen och paprikan i små, lika stora
delar. Det är fullständigt tyst i huset. Jag är ensam.

Plötsligt inser jag att det är så här jag kommer att sluta
- i en kaotisk prydlighet, ensam. Protein, kolhydrater
och fibrer. Med en känsla av fullständigt välbefinnande
och renhet. Ensam.

/ Jeanne d'Arc

Kommentarer

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback