Jerusalem


På Världskulturmuseet i Göteborg pågår nu en utställning av Elisabeth Ohlsson under namnet Jerusalem. Utställningen har fått enorm uppmärksamhet i media och diverse rykten om terrorhot har spridits. Det har gått så långt att museet funderade på att lägga ner utställningen för säkerhetens skull, men tillslut gick projektet igenom. Dock är säkerheten helt galen; alla besökare måste gå genom en metalldetektor och visa innehållet i väskan. Jag blir fascinerad av hur kultur och konst kan skrämma så många, å andra sidan är Ohlssons utställning mycket provocerande för tusentals människor.

Fotografen tar upp de abrahamitiska religionernas förhållande till HBTQ-personer och har fotat dessa i religiösa, "heliga" eller kontrasterande miljöer för att visa den oacceptans som fortfarande finns kvar. I bilderna har Elisabeth projicerat citat ur religiösa texter och fotat människor som gör näst intill tvärtemot det texten säger. "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden." kan man läsa på muren bakom det homosexuella paret på den vänstra bilden.

Människorna i fotona är vanliga HBTQ-personer som lever i Israel, och som får leva med utfrysning från både familj och vänner var dag. Bild nummer två till höger har titeln "Lillit" och är baserad på en myt om Eva och Adam. Den här historien grep mig totalt. Myten lyder som sådan att gud först skapade Adam och Lillit som de första människorna på jorden. Lillit var jämställd Adam och var en mycket kraftfull kvinna, men när hon vägrade vara under Adam (mannen) så blev hon utkastad ur Edens lustgård och gud skapade istället Eva ur Adam.

Bilden ska symbolisera Lillits kraft och kvinnan på bilden är själv någon som brytit sig lös ifrån det konservativa, religiösa samhället hon växt upp i. Som bartender på en gayklubb har hon fått kämpa hårt för att leva det liv hon vill leva. Hon är själv inte homosexuell, men trivs bättre i den ödmjuka och accepterande världen, där alla får vara sig själva.

Jag tycker att ni alla ska passa på att se uställningen innan den stänger den andra December.

Själv inspirerades jag enormt; därav mitt namn -
Lillit

Kommentarer
Postat av: Sapfo

Jag ska gå och se den. Myten om Lillit är en så märklig berättelse. För om jag minns rätt så var det väl så enkelt att Lillit vägrade ligga under Adam när de hade sex? Att Adams njutning sattes i första rummet?

2010-11-30 @ 13:22:51

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback