Appropå kvinnors sexualitet

"Med tanke på den extrema moraliska oro som uttrycktes angående kvinnor och arbete under hela 1800-talet, i synnerhet rädslan för att kombinationen skulle leda till sexuell promiskuitet, är det ironiskt att den allmänt låga lönenivån och de återkommande perioderna av arbetslöshet ofta innebar att kvinnor, särskilt unga kvinnor, inte hade något som helst sätt att tjäna sitt levebröd om de inte tog till prostitution. Utan tvivel valde en del kvinnor själva att prostituera sig eftersom att de ansåg att det innebar bättre förtjänst och villkor än någon annan möjlighet som stod öppen för dem, men andra drevs till det genom den sexuellt underordnade position de fick på sin arbetsplats. I många fall förväntades arbeterskor utföra sexuella tjänster åt sina arbetsgivare eller förmän. Så var det för hushållstjänare, butiksflickor och kvinnor anställda i industrin och jordbruket."


Europas historia 1780 - 1920, Ett genusperspektiv
Barbara Caine och Glenda Sluga
en bok jag rekommenderar till den historiaintresserade


Ju mer jag läser min samhällskritiska kurslitteratur och ser mig om i verklighetens land, ju mer förstår jag att sex är inte bara lust. Sex är ett maktmedel, våldtäckt är ett sätt att hävda sin makt. Den kulturella synen på kvinnors sexualitet är så fucking jävla skev att det inte är sant. Och bara för att den här länken förklarar saken så bra så tänker jag lägga upp den igen, så att ALLA skall ha sett den. Det är dags att vi sätter stopp för det här nu.




Kommentarer

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback