I'm a slut!



Har precis läst ut den mest hemska boken jag någonsin läst i hela mitt liv: Katarina Wennstams Flickan och skulden. Boken analyserar svenska rättssystemets sätt att se på våldtäktsoffer och skildrar hur kulturens fördömmande av "slampiga tjejer" (alltså tjejer som gillar sex eller klär sig provokativt) legitimerar våldtäktsmän att begå brott ostraffat. Det begås cirka 20 - 25 000 våldtäkter i Sverige varje år, och det är så extremt jävla få som döms för det med anledningarna att 1 offret har förtärt alkohol eller ringa narkotika, 2 offret har tidigare haft en relation med förövaren, 3 offret har haft många sexuella partners och gjort sexualdebut tidigt, 4 offret var klädd på ett utmanande och provocerande sätt, vilket minskar offrets trovärdighet (ibland trots vittnen, läkarintyg och dna-analys). Att gilla att knulla, att njuta av sex, att klä sig som man vill, gör enligt Sveriges, och de flesta andra länders, rättssystem det mindre möjligt att bli våldtagen, och tjejen får skylla sig själv. Varför drack du så mycket? Varför gick du hem själv? Varför tog du med en kille hem? Jag blir så jävla förbannad.

Och förbannad är något som jag inte är ensam om att vara. Runt om i Usa har The slut walk movement börjat hålla demonstrationer det senaste året och talet i videon ovan är så spot on att jag blir tårögd när jag tittar på det.

Jag skall kunna gå i princip naken hem UTAN att någon annan ens rör vid mig, ännu mindre tar sig rätten att våldta mig. Sen att västerlänskt rättssystem tycker (och legitimerar) motsatsen gör mig ännu mer motiverad till att föra kampen vidare mot denna föråldrade förtryckande samhällsordningen.

/ Queen Bee

Kommentarer

DINA TANKAR OM INLÄGGET:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas inte)

URL/Bloggadress:

Tanke:

Trackback